Vi är ju Bajare, i alla lägen. Men visst ligger en sektion oss mer om hjärtat än andra. Vi säger inte att Vi har järnkoll på laget, eller att vi är den ultimata hockeyexperterna. Men detta är en av de saker vi brinner för. Och har åsikter om. Så är det bara.

lördag, november 11, 2006

Svar och hyckleri

Så kom svaret från journalistikens riddare:

Hej, Har ägnat större dagen åt ett par formuleringar som var klumpiga och olyckliga. Klumpiga för att de tydligen totalt missade målet, olyckliga för att det uppenbarligen har sårat personer som inte förtjänar att såras. Intrycket från inramningen av matchen Hammarby-Almtuna var att det var så långt ifrån Hovets glansdagar som det bara går att komma, och för att förstärka den bilden för de läsare som inte var där så drog jag till med den billiga, schablonmässiga bilden av att Bajenklacken bestod av tolv fyllon. Underhållningen på isen var usel. Inramningen ännu sämre. Min text från matchen Hammarby-Almtuna är inget objektivt referat utan en krönika. En krönika ska, till skillnad från ett referat, innehålla åsikter och subjektiva ställningstaganden. Det är alltså mitt jobb att tycka och beskriva. Ni får gärna tro att jag är en Almtunasupporter, vilket jag naturligtvis inte är. Jag har inget favoritlag i hockeyallsvenskan, det vore oprofessionellt eftersom jag bevakar serien. Jag ber om ursäkt om någon känner sig utpekad eller sårad. Varken kön, ålder, namn eller etnicitet är beskrivet i krönikan, och folkgruppen Hammarbysupportrar är lyckligtvis enormt stor, varför det torde vara tämligen svårt för väldigt många att känna igen de som känner sig utpekade på beskrivningen i krönikan.
Mvh Håkan Wikström

Enligt pålitliga källor så infördes sen i UNT följande notis:
"FÖRTYDLIGANDE I en krönika om matchen Hammarby-Almtuna i gårdagens UNT så beskrev krönikören Håkan Wikström Hammarbys supportrar som 'tolv fyllon'. En beskrivning som supportrar i Hammarbyklacken anser vara felaktig och kränkande."

En så garvad intellektuell arbetare borde känna igen uttrycket "Orwellskt nyspråk". Man tar sej för pannan! Om Håkan Wikström har någon sorts cohones så är han på plats i Gränbyhallen när Bajen gästar och lyssnar på synpunkter från de han omnämnt i sin "krönika" .

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida